12 november 2016
Lutherse Kerk Groningen
13 november 2016
Dorpskerk Vries

Het gaat om een wereldlijk programma waarin we chanson (Frans) en Song (Engels) naast elkaar zetten in verschillende tradities: Renaissance en 20e eeuws. De reden dat hier geen ander tijdperk tussen zit, is omdat de renaissance en de moderne koormuziek veel met elkaar te maken hebben. Veel moderne componisten kijken terug naar de periode voor de barok voor inspiratie en modellen. Het kleurt eenvoudigweg moeilijker met romantische of barok werken erbij, de contrasten zijn dan te groot. (Is ook een smaak dingetje uiteraard).

We zingen werken van Dowland, dit zijn oorspronkelijk luit-liederen voor één stem. Dowland zelf maakte echter ook 4-stemmige versies en dat deed hij door de begeleidende instrumentale delen om te zetten in koor delen. Dat levert soms wat acrobatiek op in de bas en tussenstemmen, maar werkt toch wonderwel goed uit. Melancholie en pure vreugde, ze komen allemaal voor in zijn liederen. We zingen verder werken uit de Franse renaissance chanson traditie. Zoals het machtige hoopje later in de 19e eeuw had je in de renaissance ook een groep Franse/vlaamse componisten die razend populair waren. Ook onderling lieten ze graag blijken hoe mooi ze elkaars werk vonden. Vandaar dat het stuk van Certon een ‘ response’ is op Doulce memoire van Sandrin. Certon eindigt met het citeren van Sandrins melodie. Ook hier melancholie: Voorbij is al het goede (Fini le bien) en Doulce memoire en plaisir consommee (Een waardevol bezit: zoete herinnering).

De stukken van Finzi zijn uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. Ze staan in een traditie van liederen zoals ze al eeuwen over het eiland van het VK zweven. In dit geval zijn het getoonzette gedichten van Robert Bridges in de traditie van Milton. Taal, beeld en muziek gaan hier nauw samen en bieden veel kansen voor het schilderen met de muziek. Een mooie uitdaging van deze helaas jong gestorven componist.

Met Morten Lauridsen zijn we in de huidige tijd beland. Zijn muziek die sterk verwant is aan Pärt en Whitacre etc. is zeer kenmerkend en direct herkenbaar. Sterk op harmonieen geschreven bezorgt het veel (jong) publiek ook kippenvel. Van hem zingen we twee liederen uit een cyclus met als titel Chansons des Roses. Liederen met de roos als onderwerp, getoonzette gedichten van Rilke. Hoog romantische teksten met een modern tonaal jasje. De inzet van de piano is bij Lauridsen ook te vinden bij het engelse stuk wat we van hem zingen: Sure on this shining night. Van dit werk is ook een versie door Samuel Barber gecomponeerd en Lauridsen bouwt sterk voort op dit model. Maar het houdt een typische Lauridsen sound. Een mooie kans voor de tenoren zit er altijd wel in Lauridsens muziek en ook diverseren is in zijn muziek niet vreemd. Het levert onaardse samenklanken op die nog dagen in je hoofd kunnen zitten.

Frans
(Renaissance)
Finy le bien – Pierre Certon
Je n ay point plus d affection – Claude de Sermisy
Tu as tou seul – Sweelinck
Rozette – Sweelinck

(Modern)
Contre qui Rose – Morten Lauridsen
Dirait-on – Morten Lauridsen (met piano)

Engels
(Renaissance)
Go Crystal tears – John Dowland
Come ye heavy states of night – John Dowland

(Modern)
Clear and Gentle stream – Gerald Finzi
I praise the tender flower – Gerald Finzi
My spirit sang all day – Gerald Finzi
Sure on this shining night – Morten Lauridsen

 

poster v01

Vrijdag 3 juni
Lutherse Kerk Groningen
Zaterdag 4 juni
Hippolytuskerk Middelstum

Johann Michael Bach (1648-1694)
– Nun hab ich überwunden
– Das Blut Jesu Christi
– Ich weiß daß mein Erlöser lebet
– Halt, was du hast (Jesu meine Freude)

solo – Michiel de Vries (bas)
Heinrich Schütz (1585-1672)
– ‚Ich liege und schlafe‘ uit: Kleine geistliche Konzerte SWV 310

solo – ensemble Copper&Zink
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Contrapunctus I uit Die Kunst der Fuge BWV 1080

Johann Christoph Bach (1642-1703)
– Sei getreu bis in den Tod
– Fürchte dich nicht pauze Est ist nun aus

Johann Ludwig Bach (1677-1731)
– Unsere Trübsal

Johann Sebastian Bach
– Kyrie uit Missa in G-Dur BWV 236

solo – Marieke Bouma (alt)
Johann Sebastian Bach
– altaria uit cantate BWV 106 Actus Tragicus (of Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit) – “In deine Hände”

solo – ensemble Copper&Zink
Johann Sebastian Bach
– Fughetta over het koraal ‘Durch Adams Fall ist ganz verderbt’ BWV 705

Johann Bach (1604-1673)
– Unser Leben ist ein Schatten