2024

Requiem Fauré


3 mei 2024
20.00 uur
Koepelkerk Smilde
kaarten via  link (ticketkantoor)
of aan de kassa (pinnen mogelijk)

4 mei 2024
21.00 uur
Akerk Groningen
kaarten via  link (ticketkantoor)
of aan de kassa (pinnen mogelijk)

In de periode dat we stilstaan bij hen die vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog en alle conflicten sindsdien zingt Kamerkoor Tiraña het tijdloze Requiem van Fauré.

Een indrukwekkend werk van rouw en troost. Gebaseerd op de traditie van de Gregoriaanse dodenmis, legt Fauré nieuwe accenten en maakt andere keuzes. Een geliefd werk, gekenmerkt door melodieën die naadloos aansluiten bij de tekst. De zeven delen van de mis vormen denkbeeldig een grote rondboog met het Pie Jesu voor sopraan-solo als sluitsteen, geflankeerd door enerzijds het Sanctus en anderzijds het Agnus Dei, allebei delen voor koor, met een serene troostende uitstraling. Daarvoor en daarna brengt de bariton-solo in het Offertorium en Libera me ons een duidelijke herinnering aan het laatste oordeel. Ook de hoekdelen houden elkaar in evenwicht, maar dan vooral door hun tegengesteldheid. Het donkere en plechtige Introit en Kyrie vindt een volmaakte tegenhanger in de helderheid van het In Paradisum. Met een getroost gemoed ervaren we de wereld van Fauré. Met solisten en het orgel als begeleiding een nieuwe beleving van dit beroemde werk.

Naast dit hoofdwerk zingt Tiraña oudere stukken gebaseerd op de hymne In Gottes Nahmen fahren wir van Heinrich Isaac, Heinrich Finck en Thomas Stolzer. Met Selig sind die Toten van Heinrich Schütz en Der Gerechte kommt um van Johann Sebastian Bach dragen ook deze grote componisten bij aan een avond bezinning, troost en hoop.

Uitvoerenden
Kamerkoor Tiraña Groningen
o.l.v. Tymen Jan Bronda

m.m.v.
Robert Koolstra – Orgel
Clarisse Planchais– Sopraan
Jaap de Kok – Bariton

2023

Een muzikale reis door de tijd met Vox Neerlandica


Concerten
Programmaboekje inzien -> Kijk hier

Kamerkoor Tiraña bracht een bloemlezing uit Vox Neerlandica en liet zo de muziekgeschiedenis van onze contreien voorbijkomen. We begonnen in de vroege Renaissance en eindigden bij een werk uit recente tijden. A capella pur sang!

Een reis door de muziek met als kenmerk dat de componisten uit onze streken (inclusief Vlaanderen) komen. Een reis die totaal verschillende en boeiende wendingen nam.

Via de heldere lijnen van de Renaissance met Josquin, De la Rue , Clemens non Papa en De Kerle naar de grote Sweelinck. Vanaf daar in een sprong naar de boeiende 19e eeuw en vroeg 20e eeuw. Tijden waarin de muziek meegaat in de grote veranderingen in de wereld en de kunsten. Waarin Voormolen en Diepenbrock ons schilderijen van tonen voorstellen. Horen en voelen het impressionisme. We herkennen modernere akkoorden en opvallende harmonieën.

Aangekomen in de 20e eeuw ontmoeten we Badings, Strategier en De Klerk stuk voor stuk goede componisten die veel van ons niet kennen of onvoldoende. Dat zou niet moeten want hun muziek heeft een eigenheid die je zou kunnen omschrijven als uniek. Toch werkte iedereen ook in de traditie van hun voorgangers en horen we het respect voor de oude meesters door in het moderne klankbeeld van de 20e eeuw. Met Daan Manneke komen we dichtbij onze eigen tijd en horen we dit respect terug.

Een boeiend programma voor het leren kennen van ons eigen muzikale erfenis.

Jan de Roos op de vleugel en Inge Muntendam op viool verzorgden twee prachtige intermezzi. Ook begeleidden zij op virtuoze wijze de, door ‘onze bas’ Rien van Binnendijk gecomponeerde, cantate “Naar Melchizedeks wijs”.


We voerden een deel van dit programma uit op:

1 juni tijdens een Spoor van Licht in de Martinikerk
18 juni tijdens een muziekdienst in de Lutherse Kerk


___________________________________________________________________________

Voor een overzicht van eerdere jaren : zie pagina repertoire