2025

Dubbelkorige pracht, oude instrumenten, meesterlijke muziek


Kamerkoor Tiraña uit Groningen dook opnieuw in zijn lievelingsmuziek: motetten en psalmen van Heinrich Schütz en madrigalen van Monteverdi. Schütz’ composities zijn beïnvloed door zijn leraar Giovanni Gabrieli, met zijn Venetiaanse meerkorigheid en concertatostijl, maar zeker ook door Claudio Monteverdi.  Kortom: een gevarieerd meester-gezel-programma met contrasten: Duits versus Italiaans, geestelijk versus wereldlijk en a capella versus begeleid.

Mede door de begeleiding van renaissance-blazers op authentieke zinken en trombones waren de concerten een waar dubbelkorig feestje. Solist Vincent van Laar liet bovendien de prachtige klanken van de bijzondere orgels in beide kerken horen.

Programmaboekje

foto’s: Dasha Vinogradova


—————————————————————-

Cantatediensten

Zondag 6 april
10.00 uur Lutherse Kerk – Haddingestraat – Groningen
19.00 uur Grote of Jacobijner Kerk – Leeuwarden


Tiraña & barokorkest Luthers Bach Ensemble
Uitgevoerd werd cantate “Naar Melchizedeks Wijs” van Rien van Binnendijk (*1963).
Sopraansoliste was Harriëtte Gunnink en de muziek werd geleid door Tymen Jan Bronda.

De eerste schetsen van de cantate “Naar Melchizedeks wijs” dateren uit de negentiger jaren van de vorige eeuw, de compositie als geheel werd echter pas in 2006 voltooid. In 2011 vond de première plaats in Sliedrecht. Terwijl de tekst van Gezang 173 (LvdK 1973) ‘Alles wat over ons geschreven is’ gevolgd wordt neemt Psalm 110 (berijmd en onberijmd) in het middelste deel een duidelijk bijbels theologische plaats in. Gezang 173 is een iconisch lied uit de twintigste-eeuwse Nederlandstalige kerkmuziek. Een veertigdagentijd zonder dit lied – met zijn diepe tekst (van Willem Barnard) en monumentale melodie (Frits Mehrtens) is niet denkbaar. Van Binnendijk houdt de tweede versie van dit lied aan, bestemd voor de Stille Week. De muziek van deze cantate kenmerkt zich door een enigszins gemengde stijl, die zowel ontleend is aan de barok (deel 4 oriënteert zich duidelijk op Bachs Matthäuspassion), alsook aan 20e eeuwse kerkelijk componisten als Hendrik Andriessen en Adriaan C. Schuurman, met een knipoog naar semi klassiek/populaire componisten als Rogier van Otterloo en Louis van Dijk.

2024
Advent

O Magnum Mysterium

fotografie: Dasha Vinogradova

In december bracht Kamerkoor Tiraña Groningen, onder leiding van Tymen Jan Bronda, een uniek concertprogramma met prachtige, minder bekende a capella werken rondom advent en kerst. Het verhaal van de ster, de wijzen, en het mysterie van kerst wordt door de eeuwen heen bezongen in indrukwekkende composities die tijdens dit concert tot leven kwamen.

Za 14 december 2024 20.00 uur Lutherse kerk Groningen
Zo 15 december 2024 15.00 uur Petrus en Pauluskerk Loppersum

Het programmaboekje

—————————————————————————-
Requiem

We blikken terug op twee mooie concerten in Smilde en Groningen. Fijn dat we voor zoveel publiek mochten zingen en spelen. Bijzonder ook om dit Requiem programma te brengen voorafgaand (3 mei) en aansluitend (4 mei) op de Nationale Dodenherdenking. Met dank aan Tymen Jan Bronda, Robert Koolstra, Clarisse Planchais en Jaap de Kok voor hun fantastische muzikale bijdrage.

In de periode dat we stil stonden bij hen die vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog en alle conflicten sindsdien zong Kamerkoor Tiraña het tijdloze Requiem van Fauré.



Programmaboekje

Uitvoerenden
Kamerkoor Tiraña Groningen
o.l.v. Tymen Jan Bronda

m.m.v.
Robert Koolstra – Orgel
Clarisse Planchais Sopraan
Jaap de Kok – Bariton

Voor een overzicht van eerdere jaren : zie pagina repertoire