1 en 2 november 2025



Concerten rond Allerzielen/Allerheiligen
Werken van J.S. Bach, F. Mendelssohn- Bartholdy, J. Brahms, H. Schütz
Tiraña zong met Allerzielen/Allerheiligen zowel in Vries als
in Ten Boer een programma rond de sterfelijkheid van de mens.
We herdachten wie ons zijn ontvallen met werken
van Bach, Brahms, Mendelssohn en Schütz.

__________________________________________________

28 September 2025

Uurtje Eeuwigheid in de Sint Jozefkathedraal


Elke vierde zondag van de maand is er een Uurtje Eeuwigheid in de Sint Jozefkatedraal in Groningen.
Op 28 september 2025 heeft Kamerkoor Tiraña de muzikale invulling verzorgd met werken
van Bach, Mendelssohn, Schütz en Monteverdi.

__________________________________________________

24 en 25 mei 2025

foto’s: Dasha Vinogradova


__________________________________________________

Cantatediensten

Zondag 6 april
10.00 uur Lutherse Kerk – Haddingestraat – Groningen
19.00 uur Grote of Jacobijner Kerk – Leeuwarden


Tiraña & barokorkest Luthers Bach Ensemble
Uitgevoerd werd cantate “Naar Melchizedeks Wijs” van Rien van Binnendijk (*1963).
Sopraansoliste was Harriëtte Gunnink en de muziek werd geleid door Tymen Jan Bronda.

De eerste schetsen van de cantate “Naar Melchizedeks wijs” dateren uit de negentiger jaren van de vorige eeuw, de compositie als geheel werd echter pas in 2006 voltooid. In 2011 vond de première plaats in Sliedrecht. Terwijl de tekst van Gezang 173 (LvdK 1973) ‘Alles wat over ons geschreven is’ gevolgd wordt neemt Psalm 110 (berijmd en onberijmd) in het middelste deel een duidelijk bijbels theologische plaats in. Gezang 173 is een iconisch lied uit de twintigste-eeuwse Nederlandstalige kerkmuziek. Een veertigdagentijd zonder dit lied – met zijn diepe tekst (van Willem Barnard) en monumentale melodie (Frits Mehrtens) is niet denkbaar. Van Binnendijk houdt de tweede versie van dit lied aan, bestemd voor de Stille Week. De muziek van deze cantate kenmerkt zich door een enigszins gemengde stijl, die zowel ontleend is aan de barok (deel 4 oriënteert zich duidelijk op Bachs Matthäuspassion), alsook aan 20e eeuwse kerkelijk componisten als Hendrik Andriessen en Adriaan C. Schuurman, met een knipoog naar semi klassiek/populaire componisten als Rogier van Otterloo en Louis van Dijk.